onsdag 29 april 2009

The Darjeeling Limited

Titel: The Darjeeling Limited
Utgivare: Fox Searchlight Pictures
År: 2007
Produktionsland: USA
Genre: Drama, komedi
Regissör: Wes Anderson
Skådespelare: Owen Wilson, Adrien Brody, Jason Schwartzman, Anjelica Huston, Bill Murray, Natalie Portman
Var: Hos S&A.
Med: S&A.

Wes Anderson har gjort briljanta The Royal Tenenbaums och den inte lika briljanta The Life Aquatic with Steve Zissou, som jag tror att jag måste se igen eftersom det inte klickade första gången jag såg den... jag tyckte att den var tråkig och långsam. Nå, hur som helst.

The Darjeeling Limited kunde alltså gå either way, och med tanke på att Owen Wilson, som jag för det mesta avskyr, är med så kändes det inte helt troligt att det skulle vara nåt att hänga i julgranen. Trots det hade jag rentav lagt till den på min Lovefilm-lista bara för att - men vet ju aldrig, den skulle ju kunna vara bra.

Och det var den faktiskt. (Men det var S&A som fick den från Lovefilm den här gången.) The Darjeeling Limited handlar om tre bröder (Wilson, Brody och Schwartzman) som beger sig ut på en "andlig resa" i Indien med tåget Darjeeling Limited. Brödernas far dog för ungefär ett år sedan och de har issues med hans död samt med varandra - storebror Francis, som bossar runt de andra två, mellanbror (inbillar jag mig) Peter, som snart ska bli pappa men är ambivalent över detta, och lillebror Jack som precis gjort slut med sin flickvän och lyssnar av meddelandena på hennes telefonsvarare i smyg. De tre har inte pratat med varandra sedan pappans begravning och nu ska de tillbringa en hel tågresa tillsammans i en liten kupé.

Förutom att driva varandra till vansinne så lyckas de även reta upp konduktören, genom att 1) röka ombord på tåget, 2) köpa en giftorm och smuggla in den i kupén och 3) slåss med varandra och spreja pepparsprej i varandras ansikten. Så naturligtvis blir de avkickade.

Men det är början till en riktig andlig resa som gör att de verkligen kan bli bröder igen.

S tyckte att "jag förstår inte vad det är med Wes Anderson och dysfunktionella familjer" och det är helt sant - The Royal Tenenbaums, The Darjeeling Limited. Båda handlar om ytterst trasiga familjer och i synnerhet syskonrelationer. Båda har dessutom flera skådespelare gemensamt - Bill Murray, Anjelica Huston, Owen Wilson (som alla tre är med i Life Aquatic också). De flesta regissörer verkar ha sin lilla crew med skådisar som de gärna arbetar med, Tim Burton har Johnny Depp och Helena Bonham-Carter, Colin Nutley har Helena Bergström. Ja, ni vet.

The Darjeeling Limited kanske inte är überbriljant, men den är bra och faktiskt något av en feel good-film (och jag älskar färgerna!). Jag ger den 3,5 färggranna indiska tåg av 5.

Vad har Suss och 'dreas för tankar?

ANDREAS: Mjo, du har ju sammafattat storyn och så fint och bra. Trodde inte att jag skulle tycka om den alls. Inte för att jag på något sätt tyckte att vare sig Tenenbaums eller Life Aquatic var dålig på något sätt, när jag såg dom tyckte jag rent av om dom men trots detta så har jag lite svårt med mr Anderson. Sen, TROTS att jag nu har svårt för karln fastän jag nu tycker om tre av hans filmeer (och har bara sett de tre) så vill jag faktiskt också ta mig för att se Rushmore med Bill Murray och Jason Schwartzman av just Wes Anderson. Härilgt småpretentiös, dysfunktionellt udda film med ett ändå ganska mysigt meddelande, suveräna skådespelare och klart härliga karaktärer på gott och ont. Undrar klart över vad som fick Bill Murray att hoppa med på de små scener han var i, men skoj skoj att han var det. En klart adekvat film som kan rekommenderas till andra att se.

Inga kommentarer: