fredag 1 maj 2009

X-men origin: Wolverine

Titel: X-men origin: Wolverine
Utgivare: Twentieth Century-Fox Film Corporation
År: 2009
Produktionsland: USA
Genre: Action, Fantasy, Sci-fi, Thriller
Regissör: Gavin Hood
Skådespelare: Hugh Jackman, Liev Schreiber, Ryan Reynolds, Danny Huston, Lynn Collins, Dominic Monaghan
Var: Bio, Malmö
Med: Sambo


I Wolverine får vi följa James "Wolverine" Logans liv före X-men triologin utspelar sig. James Logan föddes någon gång under 1800-talet och utvecklar sina krafter tidigt, då han utsätts för ett barndomstrauma som får honom att rymma hemifrån med sin halvbror Victor. Victor, som också begåvats med förmågor liknande Logans, tar hand om Logan och tillsammans tar de värvning i krig efter krig, för de har ytterligare en unik förmåga: de kan inte dö.

Victors blodlust blir under vietnamkriget för mycket för Logan, och i ett försök att stoppa sin bror från att mörda en oskyldig civil upptäcker de andra soldaterna deras superförmågor. Plötsligt dyker en man upp som erbjuder dem en chans att tjäna sitt land genom att utnyttja sina unika gåvor, vid sidan av andra mutanter. De går med på att arbeta för honom.

I USA:s tjänst färdas dem kors och tvärs över världen och dödar män på underliga uppdrag. Slutligen står inte Logan ut med dödandet längre, och han lämnar gruppen för Canada där han börjar jobba som en skogshuggare. Men även om Logan är färdig med myndigheten, är de inte färdig med honom, och efter ett par år söker de upp honom igen - någon har börjat döda mutanter och de behöver hans hjälp...


Jag läste någonstans att Jackman tyckte att Wolverine blev för mesig i X-men III, så han beslutade sig för att själv producerar origin-filmen, och att han valde en regissör som aldrig har gjort sci-fi eftersom det skulle hjälpa filmen fokusera på handlingen istället, och för att ge Wolverine ett större djup.

Filmen i sig är mognare, actionpackad (men samtidigt inte särskilt våldsam) och mer personlig eftersom den fokuserar på Logan, hans uppväxt och skälen för att han är den han är. Det känns dock som om filmen tappat seriebokskänslan, vilket kan uppfattas både positivt och negativt beroende på om man gillar seriebokskänsla. Det gör jag, så därför tyckte jag filmen saknade litet av den stämningen som jag var ute efter. Den var faktiskt rätt så tråkig vissa stunder, även om jag inte kan pinpointa varför. Det kanske var så att jag hade för höga förväntningar, eller så kanske jag inte förstod storyn nog bra.

Wolverine knyter dock ihop säcken till X-men I på ett bra sätt. Den introducerar mutanter som Cyclops och Victor, senare Sabretooth, men lämnar många stumpar kvar som kan byggas vidare på. Någonting säger mig att vi kommer få en till Origin-rulle, eller kanske två. Kanske X-men Origin: Cyklops eller Storm...? (Min sambo informerade mig om att Storm egentligen inte är en mutant utan dottern till en afrikansk åskgud, det låter som en riktigt häftig bakgrundsstory.)

Allt som allt får filmen tre adamanthårda klor av fem möjliga.

Martina: Jag ger den en fyra, för jag tyckte faktiskt att Wolverine var bättre än de andra filmerna. Sekvensen i början (förtexterna) med alla krig de var med i är briljant, och jag kan inte säga att jag tyckte att den var tråkig nånstans... men däremot gjorde den ett par logiska kullerbyttor här och där.

5 kommentarer:

Martina sa...

Aaaouuuuu *plågat estetiskt sinne* varför är bilden till vänster?

Fia sa...

Fixat...

Jörgen sa...

Jag tror det är sagt att det skulle produceras två Originsfilmer - Wolverine och Magneto.

Sen tyckte jag att precis allt var sämre i Xmen 3 , så att wolverine var mesig i den känns som en naturlig följd av det.

Fia sa...

Ah sweet, Magneto tror jag blir en spännande karaktär att bygga en film kring! Och du kan ha rätt att X-men tre var sämre än de första två, jag kommer inte ihåg så mycket men den gav ju inget bestående intryck iaf...

Anonym sa...

IMDB får konkurrens lilla kusin :)

/Daniel