lördag 9 maj 2009

Star Trek

Titel: Star Trek
Utgivare: Paramount Pictures
År: 2009
Produktionsland: USA
Genre: Action, Sci-fi, Äventyr
Regissör: J.J. Abrams
Skådespelare: Chris Pine, Zachary Quinto, Leonard Nimoy, Eric Bana, Bruce Greenwood, Karl Urban, Zoe Saldana, Simon Pegg, John Cho, Anton Yelchin, Ben Cross, Winona Ryder
Var: Bio, Malmö
Med: Sambo

Star Trek är en prequel till de övriga 10 Star Trek-filmerna och visar hur Kirk, Spock och Bones med flera träffades för första gången och hur de kom att bli besättningen för Enterprise. Filmen inleds med den dagen Kirk föds, vilket är samma dag som skeppet hans föräldrar arbetade på går under. De stöter på en åskstorm, ur vilken ett romulanskt skepp framträder och attackerar dem med överlägsen teknik. 25 år senare är Enterprise på sin jungfrufärd, och stöter återigen på samma åskstorm, med samma skepp inuti. Enterprise måste nu finna ett sätt att överlista fienden och rädda federationens planeter från total förintelse...

Star Trek är ett fartfyllt äventyr med tung action från första till sista scen, varvad med härlig humor. Något som jag dock vill lyfta fram är de inledande scenerna, som sätter standarden för resten av filmen. Känslorna sprakar och efter cirka 15 minuter inser jag att jag faktiskt sitter och lipar (!!!) av rörelse. Helt jäkla otroligt! (Men jag har alltid varit en blödig typ...)

När det gäller Star Trek-världen så är jag långt från en opartisk recensent. Jag har inte sett TOS (The Original Series) men dock alla filmer, samt hela TNG (The Next Generation) samt Voyager. Jag kan dra haranger om scener mellan Kirk, Spock och Bones - exempelvis lägereldsscenen, en av mina favoriter - och älskar interaktionen mellan dem alla. Humorn, gnabbet, ironin, hat/kärleken som kommer av att jobba tillsammans i över 20 år. (Jag minns exempelvis när de åkte tillbaka i tiden till sjuttiotalets kalla krig och var tvungna hitta en kärnvapenbas för att kunna starta upp skeppet igen. Ironin när ryssen Chekov går runt och frågar amerikaner: "Excuse me, could you tell me where the nuclear base in Alameda is?" ... det är helt enkelt obetalbart.)

Med all denna historia och relation till karaktärerna var jag självklart nervös för hur de skulle gestaltas av detta gäng, men jag tycker de lyckades mycket bra med sina karaktärer och med hela gruppdynamiken. Det anspelades friskt på framtida hat/kärleken mellan Spock och Bones vilket jag förstås älskade. Jag älskade också Chris Pines gestaltning av Kirk. Han var envisare än envisast, uppkäftig och slagskämpen för dagen. Karl Urban var perfekt som den grinige Bones, och när han sa "You green blooded goblin" åt Spock eller "I'm a doctor, not a physicist!" åt Kirk fick jag rysningar av välbehag. Quinto var den perfekte Spock, och så lik! Första scenen när man såg han i profil trodde jag det var Nimoy själv... (Dock så är jag alldeles för influerad av Heroes, för ibland var det stunder då jag undrade när det skulle slå över och Spock skulle bli mordisk och börja skära upp folk. )

Chekov porträtterades av Anton Yelchin, en 20 år gammal amerikansk kille som lyckades få till den ryska accenten på ett jättebra sätt. Simon Pegg spelade Scotty och lyckades få in den klassiska "I'm givin' it all she's got, Capt'n" när Kirk ber om mer kraft till warpmotorerna. John Cho glänser med sitt svärd och bjuder på lysande fajtingscener (men frågan är, dyker Sulus svärd upp i TOS eller är detta ett nytt påfund??) Zoe Saldana var en lysande Uhura, och bjöd på litet oväntade förväxlingar (nu måste jag verkligen se TOS och se om det stämmer!)...

Fun fact: Simon Pegg spelar i filmen tv-serien Spaced en karaktär som skämtar om att det ojämna numret Star Trek-filmer skulle vara sämre. Ironin i det hela är att Simon sedan spelar Scotty i den 11:e filmen...

När det gäller handlingen så var storyn sann mot Gene Roddenberrys anda och det kändes som ett klassiskt Star Trek-äventyr. Visst finns det säkert massor av saker för trekkies att reta upp sig på, så som tidslinjen (var verkligen Spock ung samtidigt som Kirk, var inte han flera hundra år äldre?), eller varför inte de tekniska detaljerna som tedde sig någorlunda moderniserade sen TOS, trots att TOS utspelar sig efteråt. Jag är inte så insatt i tekniken, men nog var finesserna på phasern och tricorden snyggare i denna dåtid istället för i TOS. Fast litet får man ju snygga upp, kan jag tycka.

Det som kan uppfattas störande är dock stridsscenerna mellan skeppen, vilket min sambo hade stora problem att följa. Nu för tiden skall allt vara så intrikat detaljerat att det blir för många detaljer för ögat att vila på, alltså blir det störigt. Men det blir nog bättre när man ser det på mindre skärm.

För att sammanfatta det hela tänkte jag använda mig av ett citat av Fredrik Strage från DN som skriver:
Efter tio långfilmer och fem teveserier kan man fråga sig om världen behöver ännu ett ”Star Trek”-äventyr. Svaret är naturligtvis ja.
Personligen tycker jag inte ens man behöver fråga sådana absurda frågor. Självklart ska Star Trek fortsätta in i oändligheten, för det finns SÅ mycket att göra filmer om!

Filmen får *dum-dum-dum-dum* FEM Vulcan salutes av fem möjliga. (Duh!)
Live long and prosper.
Fia out.

Martina: Nja, jag är inte odelat positiv trots att jag "borde" vara det - det är ju Star Trek! Och däri ligger problemet. Som film betraktat, storymässigt, CGI-mässigt etc., är den helt ok. Som Star Trek - nej. (Även fast Zachary Quinto var väldigt lik Leonard Nimoy. Men den karaktär jag tyckte att de lyckades bäst med var McCoy. Karl Urban gjorde en väldigt bra Bones, trots repliken "green-blooded goblin".) För mycket slapstick och hysteriskt omkringspringande, och scenerna med young Kirk (dvs. Kirk som barn) och young Spock (Spock som barn) var så usla att jag nästan grät. Tyvärr blev det det som satte tonen för resten av filmen och jag hittade bara massor av saker som var fel på så många plan... Alltså, som film får den en fyra, men som Star Trek - en tvåa.

BTW - Spock slog ju faktiskt över och blev mordisk, se ovan...

*Uppdatering* Jag måste se den igen så fort den kommit ut på dvd, jag hoppas på att jag kommer att ändra uppfattning då.

6 kommentarer:

lazy sa...

Håller fullständigt med på alla punkter! Har sett tillräckligt av TOS (för länge länge sen) för att flina fånigt lyckligt åt alla klassiska repliker som fick vara med. Och utmärkt casting och otroliga rymdscener! Den enda invändningen jag kan ha är att det inte blev någon bonusscen efter eftertexterna - för jag ville ju bara ha mer! Fullständigt kick-ass.

PS, Spaced är en tv-serie, inte en film. Den kan rekommenderas!

Fia sa...

Som tur är har du ju mer, visserligen inte med dessa skådisar, men..

Jag måste nog ta och köpa hem TOS, trots tidigare beslut att inte se den pga alla dåliga specialeffekter. Tekniken är ju inte det viktigaste utan gruppdynamiken och deras härliga humor.

Jag ska kika in Spaced... Vid närmare eftertanke så har jag faktiskt hört talas om den så jag borde vetat att det inte var en film.. stolle-Fia! =)

Martina sa...

Peace and a long life.

Green-blooded GOBLIN? Han brukar ju säga green-blooded vulcan...

Anonym sa...

Jodå, Sulu drar värjan i TOS: http://shrinetoactors.today.com/files/2009/03/star-trek-series-120.jpg

Fia sa...

Martina: Jag reagerade inte så mycket över det, litet variation gör inte så mycket, det viktigaste är ju känslan när han säger det.. ;)

Anonym: tack för upplysningen!

Nina sa...

Jag ska se den i helgen, hoppas att jag gillar den lika mycket :) Jag är lite skeptisk till att Chau spelar Sulu, har svårt att tänka mig honom i en "seriös" roll...