söndag 1 mars 2009

Bangkok Hilton

Titel: Bangkok Hilton
Utgivare: Atlantic Film AB
År: 1989
Produktionsland: Australien
Genre: Drama, spänning
Regissör: Ken Cameron
Skådespelare: Nicole Kidman, Hugo Weaving, Denholm Elliott
Var: Oxie och senare hemma i Trelleborg
Med: Svärmor


Katrina Stanton är en ung australiensk kvinna som efter sin mors död bestämmer sig för att leta reda på sin far. Hon får reda på att han kommer från London, heter Hal Stanton och försköts ur familjen då han 1949 dömdes till vanärande avsked från armén. Katrina reser till London där hon träffar sin farbror och får reda på att Hal Stanton får ett årligt underhåll från familjens egendomar via en advokat i Thailand, så hon bestämmer sig för att resa dit. Till hjälp i sitt sökande får hon den unge fotografen Archie Ragan som uppvaktar henne ivrigt med dyra presenter, bland annat en dyr kamera i en proffessionell kameraväska.

I Thailand stöter Katrina dock på ett oväntat problem då hon stoppas i tullen. Vid en genomsökning av hennes kameraväska finner man ett hemligt fack där det ligger 2.5 kg heroin. Under tiden polisen griper henne försvinner Archie med planet, och Katrina hamnar i ett av Thailands värsta fängelser som ironiskt nog kallas Bangkok Hilton. I en desperat handling tar hon kontakt med Hal Stantons advokat, och Hal Stanton får nu reda på att han har en dotter som riskerar dödsstraff. Hal och advokaten Richard måste nu kämpa hårt för att finna den skyldige och rädda Katrina...


Denna film är hela 3 timmar och 35 mintuer lång och sändes på TV för många år som en miniserie. Jag delade upp tittningen över lördag och söndag eftersom det var sent och min svärmor skulle sova. Om jag hade sett den här hemma hade jag antagligen sett hela i en stöt eftersom den var sååå spännande. They don't make them like this anymore...

Bangkok Hilton påminner mycket om den modernare Brokedown palace med Kate Beckinsale och Claire Danes, som råkar ut för samma öde då de luras av en knarksmugglare och åker in i ett fängelse i Thailand. I den filmen får den ena livstids fängelse och i denna är det fråga om dödsstraff, men det beror antagligen på att denna gjordes för 20 år sedan då det var vanligare med dödsstraff.

Hur som helst så var filmen mycket välgjord. Det var en fröjd att se Nicole som den unge nervösa Katrina, som senare utvecklas och får skinn på näsan i fängelset. Sen älskade jag att titta på Hugo, så ung han var, och så snygg! Det jag kan uppskatta med äldre filmer som dessa är också att de inte fokuserar så mycket på specialeffekter och rappa repliker utan är nedtonade, mer realistiska. De kan ta simpla situationer och skapa spänningsmoment som får det att suga i magen på en. I slutet satt jag som på nålar, å ena sidan ville jag blunda ifall det gick illa, å andra sidan ville jag inte missa någonting. Man kände verkligen med Katrina hela vägen...

Denna kan jag varmt rekommendera och den får fem thailändska fångvaktare av fem möjliga.

Inga kommentarer: