söndag 22 mars 2009

Jay and Silent Bob Strike Back

Titel: Jay and Silent Bob Strike Back
Utgivare: Dimension Films
År: 2001
Produktionsland: USA
Genre: Komedi
Regissör: Kevin Smith
Skådespelare: Jason Mewes, Kevin Smith, Ben Affleck, Matt Damon, Eliza Dushku, Will Ferrell
Var: Hos S&A.
Med: Sambon, S&A.

Jag var länge väldigt skeptisk till Kevin Smiths filmer - bara sex- och bajshumor, tyckte jag. Och visst, det är mycket sånt, men efter att ha sett de flesta av filmerna där Jay och Silent Bob förekommer har jag insett att tonvikten ligger på smart dialog och det är jag en total sucker för (dialogen är till exempel skälet till att Gilmore Girls funkar för mig - det är annars en serie som jag antagligen skulle bojkotta om man bara ser till handlingen).

MEN, och det här är ett stort men, om Jay and Silent Bob Strike Back vore den första filmen av Kevin Smith jag hade sett, så hade jag avskytt den (förutom några delar - de med Ben Affleck och Matt Damon, närmare bestämt). Men eftersom jag hade hunnit bygga upp en relation till J&SB så gillade jag den.

I Jay and Silent Bob Strike Back blir J&SB utkickade från sin vanliga plats framför Quick Stop och får en restraining order som hindrar dem från att komma tillbaks dit. När de beklagar sig över detta för en kompis så får de veta att det ska göras en film på serietidningen Bluntman & Chronic som baseras på dem, och alltså borde de få pengar på grund av detta. När de dessutom upptäcker att folk skriver en massa skit om dem på ett filmforum bestämmer de sig för att åka till Hollywood och stoppa filmen. På vägen dit träffar de på ett antal mer eller mindre galna människor och Jay möter sitt livs kärlek.

De absolut bästa scenerna i hela filmen är när Ben Affleck och Matt Damon spelar sig själva i inspelningen av Good Will Hunting 2: Hunting Season, samt när Jay och Silent Bob träffar på sig själva, spelade av James van der Beek och Jason Biggs...

Överhuvudtaget vimlar det av kändisar som spelar sig själva; Kevin Smith måste känna halva Hollywood. Förutom Affleck och Damon - Affleck är ju en regular i de flesta Kevin Smith-filmer - så dyker t.ex. Shannen Doherty, Mark Hamill, Gus van Sant, Wes Craven, Jason Biggs och James van der Beek upp i cameoroller. Carrie Fisher, George Carlin och Chris Rock m.fl. är också med, dock inte som sig själva. En hel kändisskvadron alltså.

Jay and Silent Bob Strike Back får tre orangutanger av fem möjliga, och min rekommendation är att se Kevin Smiths J&SB-filmer i rätt ordning för att få ut så mycket som möjligt av dem (fast jag har själv misslyckats med att göra det, jag har fortfarande inte sett Chasing Amy).

Rätt ordning är som följer:

Clerks (1994)
Mallrats (1995)
Chasing Amy (1997)
Dogma (1999)
Jay and Silent Bob Strike Back (2001)
Clerks II (2006)

1 kommentar:

Anonym sa...

Ni kanske borde lära er mer om filmer, m.m. för det här var en värdelös filmrecension.
Titta på mer filmer.