fredag 20 februari 2009

3:10 to Yuma

Titel: 3:10 to Yuma
Utgivare: Lionsgate
År: 2007
Produktionsland: USA
Genre: Action, crime, drama, western
Regissör: James Mangold
Skådespelare: Russell Crowe, Christian Bale, Peter Fonda, Gretchen Mol
Var: Hemma, soffan
Med: Sambon

Farmaren Dan Evans från Bisbee kämpar för att hålla sin familj med mat medan gården är uttorkad och bankens fogdar bränner ned hans lada. På väg för att samla ihop boskapet dagen efter finner sig Evans öga mot öga med den ökände laglöse Ben Wade och hans gäng. De har just rånat värdetransporten och är på väg in till Bisbee. Wade besparar Evans liv och Evans låter i sin tur ligan komma undan, men deras vägar korsas snart igen då Wade fångas in i Bisbee. Men Wade låter sig inte hållas fånge utan bekymmer, och lagens män behöver all hjälp de kan få för att föra fången till tåget som åker förbi fängelset i Yuma. Evans beslutar sig att hjälpa till att föra Wade till tåget eftersom han är desperat för pengar, men uppdraget är allt annat än enkelt då de snart inser att de har Wades skjutglada gäng i hasorna... Frågan är, kommer de att hinna till tåget innan gänget hinner till dem?

(Där fick jag minsann till det!)

Personligen är jag ett fan av västern-filmer, Crowe och Bale, men jag hade en känsla att denna film skulle vara tråkig så därför tog det ett tag innan jag orkade plocka ned den från videohyllan.
Unfortunately, I was right.

Jag undrar om det egentligen inte hade varit bättre om Crowe (som spelar laglöse Ben Wade) och Bale (som spelar laglydige Dan Evans) bytte roller. Crowe är alldeles för sympatisk (även om det är meningen att han skall vara sympatisk så vore det bättre om man samtidigt hade litet respekt för honom som bad guy), och Bale känns litet awkward som den ansvarsfulle familjefadern (en son på 14?! han är ju knappt mer än 14 själv!).

Sen har jag mina funderingar kring varför Wade över huvud taget hängde ihop med sitt gäng från början:
1. Wade har vissa problem Peter Fondas karaktär Byron McElroy, en lagens man som tidigare ingått i ett kavalleri som slaktade indianer. Wade ifrågasätter om Jesus skulle velat att de slaktade indianer, vilket tyder på någon slags känsla för människovärde.
2. Wades andreman, slusken Charlie, är en kallblodig mördare utan några som helst skrupler. Wade borde inte vilja ta i honom med tång heller, men de hänger likväl ihop.

That doesn't make sence. Är det något som jag ogillar så är det inkonsekventa och otydligt motiverade saker. Pga detta brister filmen i trovärdighet.

Detta är uppenbarligen inte en av mina favoritfilmer. Dess försonande drag är dock den känslosamma sidan av storyn, bandet som växer fram mellan Evans och Wade och så den lille birollen av Dr Potter som spelas av ingen mindre än Alan Tudyk (Hoban 'Wash' Washburne från Firefly och Serenity). P.g.a. detta får den tre revolvrar av fem möjliga.

Inga kommentarer: