söndag 22 februari 2009

Marie Antoinette

Titel: Marie Antoinette
Utgivare: Columbia Pictures Corporation
År: 2006
Produktionsland: Frankrike, Storbritannien
Genre: Historiskt drama
Regissör: Sofia Coppola
Skådespelare: Kirsten Dunst, Jason Schwartzman, Judy Davis, Rip Torn, Asia Argento
Var: Hos Sandra
Med: Sy & Smink-gruppen

Drama är egentligen inte min grej men släng in lite fina kläder så slinker det ner lättare. Ärligt talat har jag också på senare tid börjat uppskatta dramafilmer (shh, säg inte till nån - jag har ju mitt rykte att tänka på). Den här filmen om Frankrikes mest kända drottning har jag tänkt se en längre tid men det har bara inte blivit av. Nu behövde vi dock inspiration till vårt arbete med årets spex (nej, det handlar inte om Marie, det är inte ens riktigt rätt tid, men nära nog) så självklart tillbringade vi en del tid med att studera klänningar och rockar men däremellan så insåg jag att det här är en riktigt bra film.

Kirsten Dunst gör en solid insats som den unga Marie Antoinette som skickas till Frankrike från Österrike som 15-åring för att gifta sig med kronprinsen som inte är mycket äldre han. Redan när hennes kära mops tas ifrån henne så rycker det i sympatinerverna och det slutar inte.
Sofia Coppola har gjort Marie Antoinette till en mycket mänsklig drottning... hon har hemlängtan, försöker passa in och lyckas inte förföra sin prins men hon njuter också av livet där hon kan - äter bakelser, festar och ägnar sig åt hasardspel. Och vem skulle inte göra det med obegränsade tillgångar och tjänare som ser till att man får allt man vill ha.

Det här är en vacker film med vackra människor men den belyser också de fulare mänskliga egenskaperna. Jag blev positivt överraskad för jag hade blivit nöjd med bara snygga klänningar och fina bilder. Marie Antoinette är så mycket mer. Jag ger den fem fantastiska håruppsättningar av sju möjliga.

3 kommentarer:

Martina sa...

Jag tog mig friheten att lägga till en posterbild, hoppas att det inte gjorde nåt...

Martina sa...

Och jag ändrade "Storbritannien" till "UK" bland etiketterna, eftersom vi redan hade en sån etikett.

Sooz sa...

Tackar - jag skrev denna på jobbet så därför var jag halvblind :)