måndag 23 februari 2009

Kalle och Chokladfabriken

Titel: Kalle och Chokladfabriken
Utgivare: Warner Bros
År: 2005
Produktionsland: UK, USA
Genre: äventyr, familj, fantasy
Regissör: Tim Burton
Skådespelare: Johnny Depp, Freddie Highmore, David Kelly, Helena Bonham Carter, Noah Taylor
Var: Hemma.
Med: Martina och 'dreas (med ett halvt öga)

Jag gillar det mesta som Johnny Depp gör, hans specialla stil med en 50-50 blandning av vansinne och sexighet tilltalar mig för det mesta. Första gången jag såg den här filmen så var jag lite besviken... det var lite lite sexighet och för mycket vansinne men nu andra gången så såg jag alla dom små tillfällena när han kliver ifrån det extrema vansinnet hos Willy Wonka och ger oss glimtar av en annan lite mer beräknande och manipulerande man. Snyggt gjort.

En av mina största svagheter när det gäller film är skönhet - skönhet i fotot och genomtänkta bildvinklar gör mig lite svag i knäna. Av den anledningen så måste jag nästan bedöma alla Tim Burtons filmer utifrån varandra. Hur manus och skådespeleri än är så är de filmer som han regisserar alltid vackra. Så även den här - till och med familjen Buckets mer än lovligt förfallna ruckel har en skönhet i sig.

Jag ska erkänna att jag inte läst boken bakom den här filmen på väldigt länge (jag har nått svagt minne av att jag plöjde igenom den i min slukarperiod i tidiga tonåren) men enligt Martina så följer Tim Burtons film boken väldigt väl. Och det ser jag som positivt. Visst behöver böcker behandlas för att passa som filmer men det ska göras med varsam hand.

Visst berättelsen är lite lagom sedelärande men det är med Roald Dahls patenterade mörka humor och Tim Burton i kombination med Johnny Depp tar den humorn och vrider den några varv till. Resultatet blir en saga som slår an precis rätt strängar hos mig. Lägg till barnskådespelare jag inte hatar och man får en favorit helt enkelt. Jag ger den sex chokladvattenfall av sju möjliga.

Inga kommentarer: