fredag 13 februari 2009

Rogue Assassin

Titel: Rogue Assassin (a.k.a. War)
Utgivare: Lionsgate
År: 2007
Produktionsland: USA
Genre: Action, thriller
Regissör: Philip G. Atwell
Skådespelare: Jet Li, Jason Statham, Luiz Guzmán, Devon Aoki
Var: Hemma.
Med: Sambon.

Man skulle kunna tro att jag skulle vara helt lyrisk över den här filmen (jag menar, Jason Statham!), men då skulle man faktiskt ha fel. Rouge Assassin/War är en ganska medelmåttig actionfilm (hörde jag Jet Li?) som faktiskt inte ens är särskilt spännande. Och det är inte tillnärmelsevis så mycket Jason Statham som det borde vara...

Statham spelar FBI-agenten John Crawford - hallå, kunde man ha kommit på ett ännu mera stereotypt amerikanskt namn? - vars partner Tom Lone blir mördad av en beryktad hitman som kallas Rogue. Crawford (och Lone) hör till FBI´s Asien-enhet och sysslar med den asiatiska organiserade brottsligheten, triaderna (kineser) och yakuza (japaner), och Crawford tror att Rogue sänts av antingen triaderna eller yakuza för att mörda Lone. Han startar ett enmanskorståg mot Rogue, samtidigt som kineserna och japanerna trappar upp till fullskaligt krig; det står mellan de båda bossarna Chang och Shiro som bekämpar varandra både på ett affärsmässigt och personligt plan. Och i mitten står Crawford och den mystiske Rogue.

Mjaha. Visst visst, hongkongaction möter hollywoodaction, mixat med ganska mycket blod och Jason Statham som pratar japanska (det bästa med hela filmen!), men spännande - nä, inte särskilt. Sambon listade ut hur den skulle sluta efter ungefär 20 minuter - jag måste ha varit trött eller väldigt ouppmärksam, för jag kopplade faktiskt inte...

Nåja, hyfsade rollprestationer av bland annat Devon Aoki (Miho i Sin City!), Luis Guzmán (Boogie Nights) och Statham. Jaja, Jet Li var väl också helt ok, jag har bara lite svårt för honom för det mesta.

Rogue Assassin får 2,5 asiatiska lönnmördare av 5 möjliga - en ytterst medelmåttig film alltså.

Inga kommentarer: