onsdag 21 januari 2009

Beyond Borders

Titel: Beyond Borders
Utgivare: Mandalay Pictures
År: 2003
Produktionsland: USA/Tyskland
Genre: Drama, krig, romantik
Regissör: Martin Campbell
Skådespelare: Angelina Jolie, Clive Owen, Linus Roache
Var: Hemma.
Med: Sambon. Typ. Han låg och sov i soffan.

När jag började se den här filmen var jag ett ögonblick orolig för att mitt tvärsäkra uttalande "Clive Owen har aldrig gjort en dålig film" skulle komma på skam. Den började nämligen inte särskilt bra... Men tack och lov, det ordnade upp sig.

Till att börja med kan jag säga: Beyond Borders är inte en film man ska se om man har bullat upp med en massa fika framför tv:n, för då är det stor risk att man sätter fikat i halsen vid några scener (bland annat när Angelina, eller, som hon heter i filmen, Sarah Bauford, kommer till Afrika och hittar det nästan ihjälsvultna barnet och hans svårt skadade mamma liggande ute i öknen. Hela Afrika-biten är faktiskt en rejäl fikasugsdödare, så försök inte ens).

Nå, filmen handlar iallafall om den bortklemade amerikanskan Sarah Jordan, som gift sig med Henry Bauford, den brittiske sonen till en välgörenhetsmagnat. (Linus Roache - och jag funderade rätt länge på var jag hade sett honom förut innan jag kom på att det var ju The Purifier från The Chronicles of Riddick!)

På en gala för nämnde fader, i London 1984, störtar en uppretad läkare och hjälparbetare vid namn Nick Callahan (Owen), tillsammans med ett av barnen från ett flyktingläger i Etiopien, in och kräver högljutt att få veta varför mr Baufords välgörenhetsorganisation slutat skänka pengar till de behövande i Afrika. Tumult uppstår, Callahan och den lilla flyktingpojken arresteras och den senare lyckas rymma från poliserna som ska ta honom till en immigrantförläggning. Dagen därpå hittas han död, ihjälfrusen.

Callahans upprörda tal och fyndet av den lille pojkens kropp tar knäcken på den hittills lyckligen ovetande och typiskt övre medelklassiga Sarah Bauford. Hon tar alla sina sparpengar, köper mat, medicin och andra förnödenheter och beger sig iväg till Etiopien, till lägret där Callahan arbetar. Vistelsen i Afrika och de vänner hon får bland hjälparbetarna kommer dock att förändra Sarahs liv... på mer än ett sätt.

Det låter som värsta smörjan (och att Angelina Jolie är med brukar ju inte direkt borga för hög kvalitet, även om jag faktiskt gillar både henne och de flesta av hennes filmer - särskilt Tomb Raider), men Clive Owen är en så ypperlig skådespelare att hela filmen lyfter. Ok, Angelina plutar med läpparna tills hon ser nästan galen ut, men det gör ingenting. Eller jo, lite. Men jag kan ha överseende, för hon är faktiskt bra ändå.

Vill du se en helt ok dramafilm med inslag av både romantik och explosioner (och en icke helt föraktlig dos moralfilosofi), så är det här filmen för dig. Jag ger den tre förbannade hjälparbetare av fem möjliga.

(Och vem vet, efter att ha sett den här filmen så kanske du rentav funderar på att skänka pengar till barnen i Afrika. Det gör iallafall jag.)

Inga kommentarer: