onsdag 14 januari 2009

Illusionisten

Titel: Illusionisten (The Illusionist)
Utgivare: -
År: 2006
Produktionsland: Tjeckien, USA
Genre: thriller, romantik, drama
Regissör: Neil Burger
Skådespelare: Edward Norton, Paul Giamatti, Jessica Biel med flera.
Var: Hemma i soffan på DVD
Med: 'dreas, Micke och Liza

Jag ska börja med att erkänna att jag är en sucker för kostymfilmer. Jag älskar att se kläder och miljöer från andra tidsåldrar på film och den här filmen gör mig inte besviken. Det är sekelskiftesextravagansa och jag gillar det verkligen.

I grunden är det här en romantisk saga av modell 1A. Pojke av folket möter adlig flicka, stöter på problem, skiljs åt, träffas igen och så ... ja blir det ett lyckligt slut eller inte? Pojken i det här fallet är son till en möbelsnickare och har blivit facinerad av magi-trick efter ett möte med en vandrande magiker. Flickan är grevinna av Techen och mycket mer än det får man inte veta om henne. Han charmar henne med magitrick när de är i tidiga tonåren, föräldrarna kommer på dem och förbjuder dem att ses mer vilket självklart inte hindrar deras unge kärlek från att blomma i undanskymda skogskojor och likandne. De planerar en flykt tillsammans men självklart så blir de upptäckta precis samma dag som flykten ska äga rum. Pojken försvinner på egen hand och historien flyttar sig tiotalet år framåt. Pojken har nu blivit man och charmar allmänheten i sekelskiftets Wien med sina illusionist-trick. En kväll sitter kronprinsen Leopold i publiken och när pojken, som tagit namnet Eisenheim, vill ha upp en frivillig så anmäler han sin väninna och blivande fästmö som självklart är den förut nämnda grevinnan... I historien finns också en lojal men magiintresserad polischef brilliant spelad av Paul Giamatti och slutet påminner en del om slutet på De Misstänkta.

Det här är en vacker, romantisk film som även ger viss hjärnmotion. Skådespelet är helt ok (få kan se förtvivlade ut så bra som Edward Norton kan) och illusionist-tricken (som för övrigt till så stor del som möjligt inte är trickfilmade. Edward Norton hade en magiker-tränare.) ger en trevlig krydda.

Betyget blir fem framtrollade mynt av sju möjliga.

4 kommentarer:

Anonym sa...

en ännu bättre "magi"film är the prestige. se den =)
inte för att jag har sett den andra men ändå.

Sooz sa...

Det har jag tänkt (note to self: sätt på lovefilm-listan) men jag skulle egentligen inte räkna det här som en magifilm. Magin och illusionismen är bara strössel på kärlekshistorien :)

Sarah sa...

Jag har tänkt se "Illusionisten" en lång låång tid, men det har alltid dykt upp någon annan film som jag har hyrt/köpt istället.
Jag är också svag för kostymfilmer - gärna romantiska sådana.

Sooz sa...

Då är det dags att se den här - romantiken var precis lagom uppblandad med annat för att det ska bli en bra film :)