måndag 12 januari 2009

Wall-E

Titel: Wall-E
Utgivare: Pixar
År: 2008
Produktionsland: USA
Genre: Animerat, komedi, drama
Regissör: Andrew Stanton
Skådespelare (röster): Sigourney Weaver, Jeff Garlin, Kathy Najimy
Var: Hemma.
Med: Sambon.

Jag vet inte om jag kanske har en dålig dag när det gäller film - Wall-E blev ju hyllad både till höger och vänster när den kom (och jag hade tänkt gå och se den på bio, men SF här i stan vägrade att ta in den engelska versionen), men jag blev inte riktigt gripen av den lille sopsamlarrobotens öde. Första halvan av filmen var ganska långdragen, och andra halvan... ja, den var rätt seg den också.

Wall-E är alltså en liten robot vars uppgift är att samla och komprimera skräp. Han är den enda fungerande roboten kvar på Jorden, som övergivits av människorna för mer än 700 år sedan. Skräpet ligger i enorma berg över hela planeten och Wall-E jobbar träget på - tills dagen då han hittar nånting konstigt. En grön växt...

Den filmen jag egentligen hade velat se, det är hur det gick till när de återvändande människorna byggde upp Jorden igen. Det hade varit en bra film. Men Wall-E, nja, den får nog tre defekta robotar av fem - den var ok, men inte mer.

1 kommentar:

Fia sa...

Såg just Wall-e och är nog benägen att hålla med. Visst var han söt här o där med sina mänskliga sidor, men det var litet mycket enmansföreställning för min smak...