fredag 9 januari 2009

The Spirit


Titel: The Spirit
Utgivare: Lionsgate
År: 2008
Produktionsland: USA
Genre: Action komedi noir
Regissör: Frank Miller
Skådespelare: Gabriel Macht, Eva Mendez, Samuel L Jackson, Scarlett Johansson
Var: Filmstaden Luleå, salong 4
Med: Martina, Danne, Kindfalk och 'dreas

Jag gillar serietidnings-filmer, låt mig börja med att säga det. Jag gillar också enkla berättelser, eller snarare ibland behövs det inte en komplicerad berättelse för att göra mig nöjd. Det krävs dock något annat, coola one-liners, snyggt foto eller bara lagom med ögongodis kan räcka. The Spirit är fylld av trevligt ögongodis, Scarlett Johansson ser fantastisk ut mest hela tiden, Gabriel Macht som The Spirit tål att vila ögonen på och Samuel L Jackson är inte heller fel (Samurajkläderna!). Det är heller inget fel på fotot... det funkar lika bra här som det gör i Sin City . På tal om Sin City förresten, gå inte och se The Spirit och vänta er en uppföljare till Sin City, det är den inte. Frank Millers tre serietidningsbaserade filmer (Sin City, 300 och The Spirit) tillhör helt olika genres. Där Sin City är ett skitigt drama med trasiga karaktärer är The Spirit lättsam komedi noir och 300 ren action. Att dra dem alla över en kam är orättvist mot alla tre filmerna.

The Spirit gjorde mig nöjd, men inte mer än så. Storyn följer alla mallar och jag blir inte överraskad en enda gång. Det finns roliga repliker och jag älskar hur det ser ut - från kläder till scenografi till rekvisita - men det är tunt som en Nobless och ungefär lika snabbt över. Om ni är i valet och kvalet om ni ska gå och se The Spirit på bio så råder jag er att vänta på hyr-dvd:n.

Betyget blir tre röda slipsar av sju möjliga.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Men om jag har en gratis biobiljett som går ut 4 februari då? Och redan sett Australia, Allt flyter, Twilight, Låt den rätte komma in, De ofrivilliga, och Gomorra - är det värt att använda den till The Spirit?

'dreas sa...

Jodå. Underhållande är den, om än inte så bra.. *flin* Ha bara på dig dina serietidningsfilm-glasögon som filtrerar bort en hel del av de normala klagomålen på filmer =D

Sooz sa...

Hehe, ja som 'dreas säger. Så länge du inte går och förväntar dig ett mästerverk så är den definitivt värd en gratisbiljett. Den är lite som Frank Miller-varianten av en lättsam komedi :)

Anonym sa...

Mina serietidningsfilmsglasögon har vuxit fast på näsan, och Miller-komedi låter ju underhållande i väntan på Watchmen. (Jag litar på att det blir premiär på Watchmen.) Så nu är jag övertygad. :-)