fredag 9 januari 2009

The Day the Earth Stood Still

Titel: The Day the Earth Stood Still
Utgivare: 20th Century Fox
År: 2008
Produktionsland: USA
Genre: Science fiction/action
Regissör: Scott Derrickson
Skådespelare: Keanu Reeves, Jennifer Connelly, Kathy Bates, John Cleese
Var: Filmstaden Luleå, salong... det kommer jag inte ihåg. Förmodligen 6.
Med: Ett helt gäng folk. Jag tror vi var 14 pers som gick tillsammans.

Det är alltid kul att se en nyfilmatisering när man sett orginalet - om inte annat för att se hur mycket filmerna liknar varandra. Inte alls, i det här fallet.

Keanu Reeves, mannen med ett ansikte, spelar här utomjordingen Klaatu, som sänts till Jorden/Terra tillsammans med roboten GORT. Syftet med Klaatus resa till Jorden är att rädda planeten... men kanske inte på det sätt människorna tror.

Tja, vad ska man säga. Till att börja med är filmen snyggt gjord (det måste ha gått åt en hel del datorkraft till animeringarna) och den behandlar även ett aktuellt ämne, nämligen miljöförstöring och vad människan måste göra för att rädda planeten. The Day The Earth Stood Still är på det sättet en film i tiden - men den kanske kommer att kännas aningen daterad om några år?

Det var också ett lysande val att använda Keanu Reeves i rollen som Klaatu, utomjordingen som inte uttrycker några känslor, eftersom, ja, Reeves starka sida är väl inte direkt det där med ett stort känsloregister. (Tänk efter - The Matrix, Johnny Mnemonic, Bill and Ted... hur många ansiktsuttryck visar han upp? Två?)

John Cleese gör ett bejublat inhopp som übersmart professor och Will Smiths son Jaden gör en bra roll som en riktigt enerverande skitunge; min empati sträcker sig tyvärr inte så långt att jag har föredrag med ungen för att hans pappa är död. Men å andra sidan, barn i filmer - nej tack. De är antingen bortskämda brats eller lillgamla genier, och båda sorterna är lika irriterande...

Men nu svamlar jag. Det gör jag ofta, har jag märkt... Hur som helst, som sci-fi/actionfilm funkar The Day... bra, jämför man med orginalet så känns den däremot ganska slätstruken. Men den för trots allt fram sitt moderna budskap ("rädda planeten", till skillnad från orginalets budskap "sluta frukta främlingar") på ett snyggt och relativt underhållande sätt.

Som helhet får den alltså fyra gigantiska robotar av sju möjliga.

4 kommentarer:

Fia sa...

OMG, vad roligt med filmblogg! Jag hade faktiskt funderat på att göra om min egen blogg till filmblogg efter min recension av PS:I love you, men sen kom jag av mig då jag kom på att jag inte ser så jättemånga filmer...

Martina sa...

Aha, vår första kommentar! Du borde få nån sorts pris. =)

Du får fortsätta recensera filmer i din vanliga blogg, och om du är riktigt snäll så kan du få gästblogga här nån gång. ;)

Fia sa...

Jaaa, det låter bra det. Tänker ni rikta in er mot några specifika genrér eller tänker ni köra allt möjligt? Jag är ju litet mer inriktad mot historiskt och romantiskt dravel så jag kan säkert erbjuda värdeful input gällande sådana filmer, om det skulle behövas ;)

Martina sa...

Vi kommer att inrikta oss på följande genrer: de filmer vi brukar se i vanliga fall. Det mesta, alltså.