lördag 10 januari 2009

Filmåret 2009

Förutom Wolverine så kommer det ju ett gäng andra filmer som jag är ganska sugen på under 2009:
  • Inkheart - fantasy baserad på Cornelia Funkes Bläckhjärta, en ungdomsbok som fått väldigt bra kritik. Jag har dock inte läst boken än.
  • Outlander - låter som värsta cheesy b-filmen ("During the reign of the Vikings, a being from another galaxy crash-lands on Earth, bringing with him an alien predator."), men hallå, det är ju Karl Urban!
  • Underworld: Rise of the Lycans - ännu en uppföljare till Underworld, denna gång utan Kate Beckinsale, tyvärr.
  • Coraline - animerad film baserad på Neil Gaimans bok. Hur kan det inte bli bra?
  • Friday the 13th - jag är en sucker för gamla stalk and slash-filmer, och det här är en ny stalk and slash; en prequel till hela Friday the 13th-serien. Förhoppningsvis blir den lika bra som Rob Zombies Halloween.
  • The International - jag har hittills inte sett en dålig film med Clive Owen.
  • Watchmen - serietidningsfilmen över alla serietidningsfilmer! Nu verkar det nästan som att hela bråket mellan filmbolagen är över, för Watchmen har ett premiärdatum (13 mars enligt SF).
  • Star Trek - jag är även ett stort Star Trek-fan. Och trots att jag hört omdömen som "Beverly Hills in space" om den nya Star Trek-prequelen, så måste den ses.
  • Terminator Salvation - den kan ju inte vara sämre än trean. Just nu följer jag dessutom Terminator: The Sarah Connor Chronicles som ger mersmak, så det kan bli intressant att se den nya Terminatorfilmen. Enligt IMDb är dessutom min favvoskådis Helena Bonham Carter med!
  • Harry Potter and the Half-Blood Prince - ja, ok då. Jag har ju sett de andra fem, men in all honesty så är jag inte så väldigt smittened av Harry Potter. Böckerna är ok (ettan och femman är bäst), filmerna är också ok, men jag kommer inte direkt campa utanför bion när biljetterna släpps.
  • Where the Wild Things Are - baseras på en barnbok som jag är helt säker på att jag läst en gång i tiden.
  • District 9 - en sci-fi producerad av Peter Jackson? Sign me up!
Och på dvd: Repo! - the Genetic Opera. När släpps den? När, när?! (I Europa alltså - den amerikanska utgåvan kommer i januari).

2 kommentarer:

Sooz sa...

Ja när kommer Repo! *drömmer lite om Anthony Head som sjunger* Vad gäller Underworld så är ju hon som spelar Sonja förvillande lik Kate... samma tjej som spelade i Doomsday tydligen...

Fia sa...

Jag satt å kikade på Startrek trailern i morse flera gånger, tycker den verkar riktigt bra faktiskt.. *längtar*