fredag 16 januari 2009

En obekväm sanning

Titel: En obekväm sanning (An Inconvenient Truth)
Utgivare: Paramount
År: 2006
Produktionsland: USA
Genre: Dokumentär
Regissör: Davis Guggenheim
Skådespelare: Al Gore
Var: Hemma.
Med: Sambon.

Det här är en viktig film. Med mitt nyvunna miljöintresse (nä, inte riktigt sant - jag har alltid vurmat för miljön, men inte direkt intresserat mig aktivt för den) så ville jag se dokumentären om förre vicepresidenten Al Gores miljökampanj, där han reste runt i USA och höll tusentals föreläsningar om den globala uppvärmningen. Detta var 2005, filmen kom 2006, och det är svårt att säga om det har blivit bättre eller sämre sedan dess.

Ja, miljöhoten har förstås blivit fler - men har politiken och viljan förändrats? Enligt dokumentären verkar de flesta politiska ledare bara vilja stoppa huvudet i sanden när det gäller miljön, och dessutom envisas många med att eventuella satsningar på miljöpolitiken kommer att rasera det ekonomiska systemet. På detta svarade Al Gore lite torrt att man måste ju se till den stora helheten: "Om vi inte har någon planet..."

Många tycker att Al Gore är en trist figur, men jag har sett honom hos Jay Leno och på Letterman och tycker att han är väldigt roligt, på ett torrt, nästan brittiskt, sätt (det är väl därför han inte går hem hos amerikanerna). I En obekväm sanning är han också rolig att lyssna på och dessutom väldigt passionerad angående sitt ämne. Det blir ganska mycket gloom and doom när han berättar om smältande is på Nord- och Sydpolen, torka, översvämningar och allt annat som den globala uppvärmningen ställer till med, men han påpekar också att vi HAR ju all teknik och kunskap vi behöver för att rätta till problemet - det är bara den politiska viljan som saknas.

Och nu när Obama kliver på som världens mäktigaste man så kanske inte ens den saknas.

En obekväm sanning får fyra smältande isberg av fem möjliga. Se den, den innehåller mycket som kan vara bra att tänka på.

4 kommentarer:

Sarah sa...

"En obekväm sanning" är det obekvämaste jag någonsin har sett. Vanligtvis så brukar jag vara ganska bra på att låtsas som att miljöproblem inte existerar, men av någon anledning så kunde jag inte hålla Al Gore ute. Jag lever oftast i min egen värld, men med alla pedagogiska förklaringar, lättsamma (men i grunden allvarliga) skämt så raserade han den där muren mot alla hemskheter i världen.

Inte direkt en film man vill se en fredagskväll.

Martina sa...

Fast å andra sidan en film man BORDE se en fredagkväll...

Fia sa...

Jag har den på min att se-lista! =)

Anonym sa...

Denna filmen bygger på felaktiga svar. höjden på vattnet kan inte höjas 7 meter på några år. det skulle ta flera tusen år. och jag skulle till viss del rekommendera denna film jag med. om det inte vore för att han alltid åker i privat jet.